Zatarty silnik CRT

Zatarty wał korbowy z silnika CRT

Na czym polega zatarcie silnika ?

Zatarcie to problem, który może dotknąć niemal każdy silnik – nawet o niewielkim przebiegu i pracujący normalnie niemal do ostatniej chwili. Zatarcie może dotyczyć wszystkich ruchomych, współpracujących ze sobą elementów silnika, jednak w silnikach 3,0 TDI EA897evo zazwyczaj zaciera się wał korbowy.

Jeśli silnik pracuje prawidłowo, współpracujące w nim ruchome elementy są odpowiednio smarowane, np. pierścień tłokowy nie styka się bezpośrednio ze ścianką cylindra, wał korbowy nie styka się z panewką itd. – między tymi elementami znajduje się cieniutka warstwa filmu olejowego, która redukuje tarcie.

Jeśli jednak warstewka ta zniknie i elementy te zetkną się ze sobą bez pośrednictwa środka smarnego, nawet minimalne, mikroskopijne nierówności sprawią, że gwałtownie wzrośnie tarcie, w wyniku którego większość energii mechanicznej (nawet 95 proc.) zamieni się w ciepło. Mówi się wtedy o tzw. tarciu suchym.

Jeśli już taki proces się rozpocznie, to zwykle błyskawicznie sam się pogłębia. Im bardziej nagrzewają się ocierające się o siebie elementy, tym bardziej rozszerzają się (w wyniku działania wysokiej temperatury), zwiększając siłę nacisku oraz wypierając resztki filmu olejowego.

Nawet jeżeli brak smarowania był chwilowy, po gwałtownym rozgrzaniu elementów olej może już sobie nie radzić ze zredukowaniem tarcia między nimi. W skrajnych przypadkach może się wytworzyć tyle ciepła, że silnik w końcu stanie, w wyniku stopienia się elementów układu korbowo-tłokowego w jedną bryłę.

Zatarty silnik po ostudzeniu może dać się uruchomić, ale nigdy nie będzie on już nadawał się do normalnego użytkowania, a każde kolejne odpalenie będzie powodowało jeszcze większe zniszczenie jego elementów.

Przyczyny zatarcia

Zatarty wał korbowy

Dlaczego silniki CRT się zacierają ?

Podczas pracy silnika współpracujące w nim elementy muszą być prawidłowo smarowane.

Co to znaczy prawidłowo smarowane ?

Aby zapewnić prawidłowe smarowanie, olej silnikowy musi dokładnie wypełnić wszystkie szczeliny pomiędzy współpracującymi ze sobą ruchomymi podzespołami silnika.

W tym celu olej powinien zostać wpompowany w te miejsca pod odpowiednim ciśnieniem.

Równie ważne jak odpowiednie ciśnienie, jest prawidłowa jakość (lepkość) oleju silnikowego.

Silniki zacierają się z powodu:

- zbyt niskiego ciśnienia oleju silnikowego

- nieprawidłowej jakości środka smarnego

W starszych silnikach, zbyt niskie ciśnienie oleju było spowodowane ogólnym zużyciem silnika.

W samochodach Volkswagen i Audi z silnikami 3,0 TDI trzeciej generacji (EA897evo) ciśnienie oleju zostało dodatkowo obniżone, przez układ smarowania z zmienną wydajnością pompy oleju

Niskie ciśnienie oleju

Sterowanie ciśnieniem oleju

W jakim celu obniżono ciśnienie oleju ?

Obniżenie ciśnienia oleju przy niskich obrotach silnika, miało spowodować mniejsze zużycie energii potrzebnej do wytworzenia tegoż ciśnienia. Sposobem na zmniejszenie mocy potrzebnej do napędu pompy oleju jest zastosowanie pompy o regulowanej wydajności sterowanej przez komputer silnika.

Mniej energii zużytej przez pompę oleju, miało się przełożyć na poprawę emisji spalin.

Cały ten patent wprowadzono po to aby spełnić wymogi emisji spalin zgodne z normą EURO 6.

Działa to tak: komputer sterujący pracą silnika, odbiera dane z czujnika mierzącego ciśnienie oleju, a następnie steruje elektrozaworem, tak aby uzyskać wartości zadane, to znaczy zapisane we fragmencie programu (mapie), która określa wartości ciśnienia oleju w zależności od obrotów silnika i temperatury.

Zbyt niskie ciśnienie oleju doprowadza do zniszczenia silnika oraz turbosprężarki.

Do naszego serwisu trafiają Audi i Volkswageny 3,0 TDI, wyposażone w pompę oleju o zmiennej wydajności, w których silniki zatarły się przy przebiegu kilkadziesiąt tysięcy kilometrów !

Podnieś ciśnienie oleju zanim silnik się zatrze.

Zmiana ustawień ciśnienia oleju pomoże przedłużyć żywotność Twojego silnika.

Taką korektę w ustawieniach sterownika silnika wykonujemy na poczekaniu (około pół godziny).

Kiepska jakość oleju

Znaczenie lepkości oleju

Współczynnik lepkości jest najważniejszym parametrem oleju silnikowego. Zbyt duża lepkość oleju uniemożliwia mu docieranie do wszystkich elementów silnika, które wymagają smarowania; zbyt mała lepkość prowadzi do ściekania oleju i spadków ciśnienia w układzie. W obu sytuacjach zachodzi ryzyko przyspieszonego zużycia elementów silnika lub ich całkowitego zatarcia.

Dlaczego olej zmienia swoją lepkość ?

Wraz z upływem czasu eksploatowany olej się zużywa i traci swoje właściwości,

Na szybką degradację oleju silnikowego najbardziej narażeni są kierowcy poruszający się samochodami po mieście. Wynika to przede wszystkim z częstego przyspieszania i hamowania oraz częstych rozruchów silnika. Kierowca użytkujący pojazd w takim trybie powinien w sposób szczególny zatroszczyć się o regularną wymianę oleju, gdyż ryzyko uszkodzenia silnika jest w tym przypadku zdecydowanie większe

W samochodach, z filtrem DPF, może dochodzić do podniesienia się poziomu oleju silnikowego.

Dzieje się tak szczególnie kiedy filtr jest często wypalany, a procedura nie zostaje dokończona.

Pamiętaj o wymianie oleju oraz regularnym monitorowaniu jego właściwego poziomu.

Podniesienie poziomu oleju oznacza że dostało się do niego niespalone paliwo. Taki rozcieńczony olej nie ma już właściwości odpowiedniego środka smarujacego.

Paliwo może się pojawić w oleju silnikowym w dwóch sytuacjach.

- z powodu zbyt częstego wypalania filtra cząstek stałych

- z powodu niesprawnych (lejących) wtryskiwaczy paliwa

Zapchany DPF

Filtr DPF z katalizatorem

Zbyt częste wypalanie filtra cząstek stałych jest przyczyną rozcieńczania oleju przez paliwo.

Jak to możliwe ? Dlaczego tak się dzieje ?

DPF to filtr, który wyłapuje cząstki stałe z emitowanych przez samochód spalin.

Gdy układ elektroniczny stwierdzi napełnienie filtra uruchamia proces wypalania sadzy. Komputer sterujący wtryskiem paliwa podaje wtedy większą dawkę paliwa, co powoduje podwyższenie temperatury w filtrze w celu wypalenia sadzy. Podczas wypalania, nadmiar paliwa z komory spalania dostaje się do oleju.

Jeśli DPF nie jest zapchany i użytkujemy pojazd w długich trasach, wypalanie sadzy zdarza się raz na 500 do 1000 km, ilość paliwa które dostanie się do oleju jest znikoma i ulega odparowaniu.

Gorzej jeśli użytkujemy pojazd w ruchu miejskim, na krótkich odcinkach. Wtedy DPF się znacznie szybciej napełnia powodując częstą konieczność wypalania sadzy. Dodatkowo jeśli proces wypalania jest przerywany, sterownik ponawiana próby wypalenia coraz częściej. W takim przypadku do oleju dostaje się na tyle dużo paliwa że traci on swoje właściwości smarne, doprowadzając do zacierania silnika.

DPF który przez dłuższy czas nie był całkowicie wypalony jest tak zapchany że się już nie wypali.

Taki filtr należy wymienić lub wyczyścić.

DPF do 3,0 TDI w zależności od modelu pojazdu kosztuje od 19749 do 23859 zł.

W naszym serwisie proponujemy regenerację tego elementu za 615 zł.

Usługę wykonujemy przy użyciu profesjonalnej maszyny, Szwajcarskiej firmy FFSolution.

Regeneracja przywraca sprawność filtrów DPF do 98% a katalizatorów do 100%.

Niesprawne wtryski

03L130277C

Niesprawne wtryskiwacze mogą być przyczyną dostawania się paliwa do oleju silnikowego.

Jeśli dojdzie do rozcieńczenia oleju silnikowego przez paliwo, to taka mieszanka nie zapewni prawidłowego smarowania silnika i dojdzie do jego przyśpieszonego zużycia.

Obecność paliwa w oleju silnikowym jest bardzo częstą przyczyną zatarcia silnika.

Niesprawne, dające nieprawidłową dawkę lub nieprawidłowo rozpylające wtryskiwacze, mogą doprowadzić do zniszczenia silnika.

Dlatego podczas każdego remontu lub wymiany silnika, wykonamy test Twoich wtryskiwaczy na profesjonalnym stole probierczym.

Jeżeli Twoje wtryskiwacze będą sprawne - tzn. przejdą testy pozytywnie, to wygenerujemy im nowe kody i będzie je można zamontować do wyremontowanego lub nowego silnika.

W naszym serwisie posiadamy profesjonalnie wyposażoną pracownie regeneracji elementów układu paliwowego commonrail. Testujemy i regenerujemy wtryskiwacze i pompy paliwa.

Poznaj nas lepiej

Baner VAG-EXPERT

Dodatkowo proponujemy:

Transport samochodu

Odbierzemy Twój samochód do naprawy z dowolnego miejsca w Polsce i Europie

Samochód zastępczy

Na cały czas naprawy Twojego pojazdu możesz otrzymać samochód zastępczy

Skontaktuj się z nami

Konsultantka VAG-EXPERT

Masz pytania dotyczące wymiany lub naprawy silnika ?

Pomożemy Ci podjąć decyzję

08:00-18:00
VAG-EXPERT

ul. Kolonia 19

43-430 Skoczów

Autorem i właścicielem tej strony jest: