Silniki 3,0 TDI pojawiły się w samochodach Volkswagen Audi i Porsche w 2004-tym roku.
Jednostki pierwszej generacji (EA896) były najmniej awaryjnymi silnikami grupy VAG.
W kolejnych latach pojawiły się następne wersje tych silników EA897 (2010)
W kolejnych latach pojawiły się następne wersje tych silników EA897 (2010) były najmniej awaryjnymi silnikami grupy VAG.i EA897evo (2014).
Modyfikacje miały na celu ograniczenie emisji spalin, aby sprostać wymogom norm Unijnych.
Niestety w praktyce okazało się że takie zmiany mają negatywny wpływ na żywotność silników.
Niektóre wady takie jak: stukające wałki rozrządu oraz trzaskające pompy oleju ujawniają się już po przebiegu kilkunastu tysięcy kilometrów i są naprawiane w serwisach autoryzowanych w ramach gwarancji.
Niestety jeśli właściciel nie zdążył zgłosić usterki przed upływem okresu gwarancyjnego to już musi dokonać naprawę na własny koszt.
Podczas pracy silnika współpracujące w nim elementy muszą być prawidłowo smarowane.
Co to znaczy prawidłowo smarowane ?
Przede wszystkim olej musi dokładnie wypełnić szczeliny pomiędzy współpracującymi ze sobą ruchomymi częściami silnika. Żeby tak było musi być doprowadzony w te miejsca pod odpowiednim ciśnieniem.
Jeśli elementy te zetkną się ze sobą bez pośrednictwa odpowiedniej jakości oleju, rozpocznie się proces zacierania. Jeśli już taki proces się rozpocznie to zwykle błyskawicznie się pogłębia. Po gwałtownym rozgrzaniu się elementy się topią w jedną bryłę.
Silniki zacierają się z powodu:
- nieprawidłowego smarowania
- nieodpowiedniej jakości oleju
Za brak prawidłowego smarowania w silnikach EA897evo, odpowiada zbyt niskie ciśnienie oleju.
Nieodpowiednia jakość oleju, spowodowana jest przez rozcieńczenie oleju silnikowego paliwem.
Obserwuj stan oleju w silniku. Jeśli oleju przybywa, znaczy że do oleju dostaje się paliwo.
Wtedy natychmiast udaj się do serwisu w celu ustalenia i naprawienia przyczyny i wymień olej.
Jeśli posiadasz silnik EA897evo
Zatarcie to problem, który może dotknąć niemal każdy silnik – nawet o niewielkim przebiegu i pracujący normalnie niemal do ostatniej chwili. Zatarcie może dotyczyć wszystkich ruchomych, współpracujących ze sobą elementów silnika, jednak w silnikach 3,0 TDI EA897evo zazwyczaj zaciera się wał korbowy.
Jeśli silnik pracuje prawidłowo, współpracujące w nim ruchome elementy są odpowiednio smarowane, np. pierścień tłokowy nie styka się bezpośrednio ze ścianką cylindra, wał korbowy nie styka się z panewką itd. – między tymi elementami znajduje się cieniutka warstwa filmu olejowego, która redukuje tarcie.
Jeśli jednak warstewka ta zniknie i elementy te zetkną się ze sobą bez pośrednictwa środka smarnego, nawet minimalne, mikroskopijne nierówności sprawią, że gwałtownie wzrośnie tarcie, w wyniku którego większość energii mechanicznej (nawet 95 proc.) zamieni się w ciepło. Mówi się wtedy o tzw. tarciu suchym.
Jeśli już taki proces się rozpocznie, to zwykle błyskawicznie sam się pogłębia. Im bardziej nagrzewają się ocierające się o siebie elementy, tym bardziej rozszerzają się (w wyniku działania wysokiej temperatury), zwiększając siłę nacisku oraz wypierając resztki filmu olejowego.
Nawet jeżeli brak smarowania był chwilowy, po gwałtownym rozgrzaniu elementów olej może już sobie nie radzić ze zredukowaniem tarcia między nimi. W skrajnych przypadkach może się wytworzyć tyle ciepła, że silnik w końcu stanie, w wyniku stopienia się elementów układu korbowo-tłokowego w jedną bryłę.
Zatarty silnik po ostudzeniu może dać się uruchomić, ale nigdy nie będzie on już nadawał się do normalnego użytkowania, a każde kolejne odpalenie będzie powodowało jeszcze większe zniszczenie jego elementów.
Obniżenie ciśnienia oleju przy niskich obrotach silnika, miało spowodować mniejsze zużycie energii potrzebnej do wytworzenia tegoż ciśnienia. Sposobem na zmniejszenie mocy potrzebnej do napędu pompy oleju jest zastosowanie pompy o regulowanej wydajności sterowanej przez komputer silnika.
Mniej energii zużytej przez pompę oleju, miało się przełożyć na poprawę emisji spalin.
Cały ten patent wprowadzono po to aby spełnić wymogi emisji spalin zgodne z normą EURO 6.
Tego chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć.
Do naszego serwisu trafiają Audiki i Volkswageny 3,0 TDI, wyposażone w pompę oleju o zmiennej wydajności, w których silniki zatarły się przy przebiegu kilkadziesiąt tysięcy kilometrów !
Remont takiego silnika kosztuje od 30 tysięcy zł. wzwyż, w zależności jak mocno się zatarł.
Nowy silnik 3,0 TDI, bez osprzętu, kosztuje w zależności od modelu od 55 do 91 tysięcy zł.
Do tej kwoty należy oczywiście doliczyć koszt wymiany silnika i materiałów z tym związanych a często jeszcze dodać koszty regeneracji lub nowej turbosprężarki.
Koszt tej naprawy w ASO przekracza 100 tyś zł.
to w Twoim samochodzie, najprawdopodobniej jest silnik EA897evo, w którym znajduje się pompa oleju o zmiennej wydajności i jest obniżone ciśnienie oleju silnikowego.
Sprawdź czy w Twoim samochodzie jest taki silnik. Odczytaj oznaczenie silnika z naklejki.
Możesz też podać nam VIN samochodu, sprawdzimy jaki silnik się w nim znajduje.
Jeśli masz silnik EA897evo i nikt wcześniej nie poprawił w nim ustawień ciśnienia oleju, to na pewno Twojemu silnikowi grozi zatarcie, z powodu zbyt niskiego ciśnienia oleju.
Sprawdź jakie jest ciśnienie oleju w Twoim silniku.
Odczytasz to każdym testerem diagnostycznym.
Podniesienie ciśnienia oleju wykonujemy na poczekaniu (trwa to około pół godziny).
Na powyższym filmie pokazuję jak to robimy.
Podnosząc ciśnienie oleju uratujesz silnik przed zatarciem i ogromnymi kosztami naprawy.
Równie ważne jak prawidłowe ciśnienie oleju jest jego lepkość (jakość).
Jeśli dojdzie do rozcieńczenia oleju silnikowego przez paliwo, to taki olej nie zapewni prawidłowego smarowania silnika i dojdzie do jego zatarcia ,tak samo jak w przypadku zbyt niskiego ciśnienia.
Najczęstszą przyczyną dostawania się paliwa do oleju w tych silnikach są niesprawne wtryskiwacze.
Kolejną możliwą przyczyną jest zbyt częste wypalanie filtra DPF (o tym w kolejnym rozdziale)
Niesprawne, dające nieprawidłową dawkę lub nieprawidłowo rozpylające wtryskiwacze, mogą w bardzo krótkim czasie, poprzez rozcieńczenie oleju doprowadzić do zatarcia silnika, lub do wypalenia tłoków.
Dlatego podczas każdego remontu lub wymiany silnika, wykonamy test Twoich wtryskiwaczy na profesjonalnym stole probierczym. Sprawdzimy i wyczyścimy także filtr DPF oraz SCR.
Jeżeli Twoje wtryskiwacze będą sprawne - tzn. przejdą testy pozytywnie, to maszyna wygeneruje im nowe kody i będzie je można zamontować do wyremontowanego lub nowego silnika.
W naszym serwisie posiadamy profesjonalnie wyposażoną pracownie regeneracji elementów układu paliwowego commonrail. Testujemy i regenerujemy wtryskiwacze i pompy paliwa.
Filtr cząstek stałych DPF i katalizator to kolejne elementy, które zgodnie z instrukcją Volkswagena powinny zostać wymienione razem z uszkodzonym silnikiem. Ten element mógł być sprawcą zatarcia silnika.
Jak to możliwe ? Dlaczego tak się dzieje ?
Jak wiadomo są dwie możliwe przyczyny zacierania się silników 3,0 TDI generacji EA897evo. Jest to zbyt niskie ciśnienie oleju i rozcieńczenie oleju silnikowego przez niespalony olej napędowy.
Paliwo może się pojawić w oleju silnikowym w dwóch sytuacjach.
- poprzez niesprawne wtryskiwacze (o tym było powyżej)
- z powodu nadmiernie zanieczyszczonego filtra cząstek stałych.
DPF do 3,0 TDI w zależności od modelu pojazdu kosztuje od 19749 do 23859 zł.
W naszym serwisie proponujemy regenerację tego elementu za 615 zł.
Usługę wykonujemy przy użyciu profesjonalnej maszyny, Szwajcarskiej firmy FFSolution.
Regeneracja przywraca sprawność filtrów DPF do 98% a katalizatorów do 100%.
Masz pytania dotyczące wymiany lub naprawy silnika ?
Pomożemy Ci podjąć decyzję
ul. Kolonia 19
43-430 Skoczów